Onderzoeken

Fotografie

Fotografie is de kunst om via chemische inwerking van licht op een gevoelige plaat afbeeldingen van voorwerpen te maken. 

De eerste foto's zijn in het jaar 1816 genomen. Dit werd gedaan door een doos te maken met een heel klein gaatje erin. Binnenin de doos was er een achterwand met een lichtgevoelige plaat. Door een aantal uur het gaatje in de doos open te houden, ontstond er op de achterwand een afbeelding. 

De mogelijkheid om een tweede exemplaar te maken was er niet bij de eerste foto's. Dit kwam omdat de foto direct op het papier werd gebrand. De mogelijkheid om meerdere exemplaren te verkrijgen van een foto kwam er door de eerste negatieven.

De eerste kleurenfoto werd gemaakt in 1860, maar de eerste kleurenfoto's voor consumenten werden pas 100 jaar later gemaakt. Dit kwam omdat het maar niet lukte om de kleur rood vast te leggen. Hierdoor konden kleurenfoto's nooit een goede afspiegeling van de werkelijkheid weergeven.

Door de jaren heen is het principe van hoe de eerste foto's werden gemaakt nooit veranderd. Alleen werd het maken van foto's makkelijker, sneller en is de kwaliteit van de foto's drastisch veranderd. 

De eerste smartphones die een ingebouwde lens hadden, kwamen pas op de markt in 2007. Deze ingebouwde lens in smartphones zorgt er voor dat fotografie een zeer toegankelijke vorm van kunst is. 

Een doel van mij was om me te verdiepen in de fotografie. Door dit onderzoekje ben ik meer te weten gekomen over het ontstaan van fotografie. De praktijk van mijn doel vindt u terug onder de pagina "Fotogalerij".

Als bemiddelaar kunnen we ons de vraag stellen: "Hoe zorgen we ervoor dat meer mensen genieten van fotografie?". Heel veel mensen trekken nu foto's met hun gsm maar ze staan zelden stil bij foto's die ze tegenkomen. We kunnen als bemiddelaar projecten opstarten die de fotografie in de schijnwerper plaatst. Een voorbeeld van zo'n project is de expo Beveren in 4 seizoenen

.https://www.postproduktie.nl/fotografie-historie.html

Ballet

Ballet is een westerse dansstijl waarin gestileerde poses en passen worden gecombineerd met licht en vloeiende figuren en bewegingen. Deze dansstijl is 500 jaar geleden ontstaan in Italië als een vorm van amusement voor mensen van adel. Al snel veroverd de dansstijl Frankrijk, Rusland en de jaren nadien ook de rest van de wereld.

De aller eerste balletacademie ter wereld werd opgericht in Frankrijk door de Koning Lodewijk XIV (ook wel Zonnekoning genoemd). Dit was in het jaar 1661. Later zal deze academie de wereldberoemde Parijse operaballet worden. Doordat de eerste balletacademie in Frankrijk werd opgericht, zijn er heel veel Franse termen in het ballet.

Er zijn verschillende vormen/stromingen van ballet, maar de meest bekende zijn klassiek ballet en modern ballet. Klassiek ballet zoals we de dag van vandaag kennen is gebaseerd op het ballet uit de romantiek. Bij klassiek ballet worden er vooral pasjes gevolgd en zijn alle bewegingen strak. Modern ballet is daarentegen eigenlijk de modernisering van klassiek ballet in de 20ste eeuw. Kenmerkend is de grotere bewegingsvrijheid.

Als bemiddelaar kunnen we ons de vraag stellen hoe zorgen we ervoor dat we tijdens voorstellingen een breder publiek aantrekken. Dit kan je bijvoorbeeld doen door de lokale balletschool uit te nodigen als voorprogramma. Zij nemen meestal hun vrienden, familie en andere kennissen mee als ze optreden. Je kan als gezelschap ook gaan optreden op verschillende locaties. Bijvoorbeeld op scholen, op straat, in een bejaardentehuis, enzovoort.

Vragen gesteld aan een ballet danseres. https://dansmagazine.nl/dansstijlen/ballet

https://dansmagazine.nl/dansstijlen/klassiek-ballet<br>https://dansmagazine.nl/dansstijlen/modern-ballet

Opera

Opera is een toneelstuk met orkestbegeleiding waarin voornamelijk gezongen wordt in poëzievorm. Het zingen en de muziek zijn vaak belangrijker dan de tekst. 

Het ontstaan van de huidige opera start in Florence, Italië zo'n 400 jaar geleden. Een groep intellectuelen, edelen en muzikanten kwamen samen. Zij wilden het klassieke genre zoals het in de oudheid bestond nieuw leven inblazen. Zij haalden hun inspiratie bij het Griekse toneeldrama en probeerden om de verstaanbaarheid te vergroten. Ze introduceren ook in plaats van een solozanger de koorzang. De onderwerpen werden ontleend aan de literatuur over Griekse mythologie.

De voorloper van de opera is het liturgisch drama (dat na de kerkdienst gespeeld en gezongen werd). Dit was een combinatie van handeling, toneel, tekst en muziek.

Er zijn verschillende vormen van opera. Dit gaat van 'Grand Opéra' tot 'Balletopera' tot 'Singspiel'. Iedere vorm heeft zijn specialiteiten en bekende gezichten. Mozart is bijvoorbeeld het bekende gezicht voor 'Singspiel'. 

Hoewel opera enkele gelijkenissen heeft met musical en operette, zijn het drie verschillende kunstvormen. Bij opera worden de liederen aria's genoemd. Bij musicals zijn dit songs. Opera's gaan vaak over mythologische of historische, internationaal aansprekende (universele), vaak tragische thema's. Dit is niet het geval bij musical of operette. Bij operettes zijn de onderwerpen meestal niet zo serieus. Musicals zijn eerder veristisch getint (=waarheidsgetrouw).

Opera wordt vandaag de dag nog altijd gezien als een kunstvorm voor de elite. Er zijn dus veel drempels aanwezig. De vraag die we ons als bemiddelaar moeten stellen is: "Hoe werken we deze drempels weg?". In mijn gemeente Beveren organiseert onze kunst academie ieder jaar een evenement genaamd 'ArtuBe'. Op dit evenement treed iedere kunstdiscipline die aangesloten is bij de academie op. Deze optredens zijn gratis. Op dit evenement ben ik in aanraking gekomen met opera. Het was in een kleine zaal in het kasteel Cortewalle. Alle leeftijden komen kijken en je hoeft niet opgedoft te komen. Er zijn bijna geen drempels aanwezig. De enige drempels waar ik direct op kan komen is de drempel om alleen te gaan of de cultuurcodes niet kennen. Maar deze laatste drempel wordt al snel weggewerkt, want vooraleer het optreden start worden deze codes snel gezegd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Opera_(muziek)  

chrome-extension://ohfgljdgelakfkefopgklcohadegdpjf/https://users.telenet.be/websthetica/estheticalessen/opera.pdf 

https://hofcultuurdt.wordpress.com/mecenas-vermaak-en-verhalen-aan-het-hof-veranderend-schoonheidsideaal-3/revolutie-in-de-muziek/het-ontstaan-en-begin-van-de-opera/<br> 

Improvisatietheater

Improvisatietheater is elke vorm van theater waarbij de spelers het verhaal, de personages en de dialogen ter plekke verzinnen. Wakker luisteren, focussen, vertrouwen en instinctief of spontaan handelen zijn belangrijke acteursvaardigheden bij improvisatietheater. De acteurs weten meestal alleen maar de naam van hun personage en waar het zich afspeelt. De rest verzinnen ze ter plekke. Er zijn twee vormen van improvisatietheater, namelijk de korte vorm en de lange vorm. 

De korte vorm is de meest populaire vorm bij improvisatietheater. Deze bestaat uit korte scènes met een (pas) afgesproken spelvorm, structuur of idee, aangevuld door suggesties uit het publiek. De nadruk ligt vaak op het zo snel mogelijk bouwen van een verhaal. Tussen de afgelijnde formats door staan de invallen en plotwisselingen ter wille van de levendigheid centraal. Kenmerkend is dat een aantal formules door sportdisciplines zijn geïnspireerd. Dit wordt ook wel theatersport genoemd.

Bij lange vorm improvisatietheater creëren acteurs een voorstelling waarin scènes vaak met elkaar verweven zijn door middel van het verhaal, de personages of thema's. Dit type voorstelling neemt vaak de vorm aan van een bestaande type theater, zoals een avondvullende theatervoorstelling of een musical. 

De twee vormen zijn soms moeilijk uit elkaar te halen. Meestal wordt de 12 minutenregel gebruikt om de verschillende vormen uit elkaar te houden. Iedere scène die langer is dan 12 minuten, behoort tot de lange vorm.

Als bemiddelaar is het onze taak om ervoor te zorgen dat kunst toegankelijk is. Ik stel me daarom de vraag: "Hoe zorgen we ervoor dat mensen onze toneelgezelschappen kennen?". We kunnen ze steunen door ze een podia te geven waar ze kunnen optreden. We kunnen ze steunen door reclame te maken, door mensen uit te nodigen om samen naar de voorstelling te gaan kijken. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Improvisatietheater 

Beeldhouwkunst

Beeldhouwkunst is een vorm van beeldende kunst waarbij driedimensionale objecten worden gemaakt. Er worden verscheidene materialen gebruikt om beelden te maken. Zo kan je bijvoorbeeld hout, steen, klei, metaal, afval, etc. gebruiken om een beeld te maken. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen vrijstaande beelden en reliëfs. Beelden komen voor in de vorm van sculptuur, portretkop, buste, borstbeeld, standbeeld, reliëf, assemblage, installatie, environment art, land art en ready mades.

Zodra de mens zich vestigde en het leven als nomade opgaf, ontstond de beeldhouwkunst. Tijdens de klassieke Griekse oudheid wordt het technisch kunnen geperfectioneerd. Na deze periode raakte monumentale beeldhouwkunst wat in verval en zou het pas tijdens de romaanse kunst herleven.

Net zoals, in bijvoorbeeld de schilderkunst, zijn er ook verschillende stromingen in de beeldhouwkunst. Denk hierbij aan het romanisme, expressionisme, etc. Vanuit het expressionisme en het kubisme is de moderne beeldhouwkunst ontstaan die het realisme loslaat.

Als kunst- en cultuurbemiddelaar moeten we niet enkel zorgen voor ons publiek, maar ook voor onze artiesten. Ik vraag me dus af hoe we beeldhouwers en hun werk een plaatsje kunnen geven om zichzelf te tonen. Als ik nadenk over deze vraag denk ik spontaan aan evenementen zoals het Ambachtelijk weekend, Montmartre en andere kunstmarkten. Ik vind het enorm belangrijk dat wij deze evenementen ondersteunen, niet enkel als kunst- en cultuurbemiddelaar, maar ook als gemeentebestuur en als kunstenorganisaties. 

Wat ik heb geleerd tijdens mijn opleiding deeltijds kunst onderwijs: beeldende kunst.

https://www.mad-art.eu/nl/kunsttechnieken/beeldhouwkunst<br> 

Klantenreis

Fientje De Block

Samen met Fientje De Block bezocht ik het MAS voor een tweede keer. We kennen elkaar al sinds de peuterklas en groeiden op in ongeveer dezelfde omstandigheden. Het leek me daarom leuk om eens na te gaan hoe zij naar kunst/cultuur kijkt en hoe zij dit ervaart.

Fientje is 20  jaar oud en komt uit een typisch wit middenklasse gezin. Ze woont in Beveren (dorp) en studeert maatschappelijk werk te Karel de Grote hogeschool. Persoonlijk gaat ze niet graag musea, deze vorm van participeren ligt haar niet zo. 

Ze had nog geen reclame of andere informatie gezien van het MAS. Ze wist niet wat haar te wachten stond en stond dus ook niet te springen om het MAS te bezoeken. Nadat ik haar vertelde welke soorten tentoonstellingen er waren, was haar interesse wel gewekt.

We bezochten het museum op vrijdag namiddag, 9 oktober 2020, na onze les. We namen de tram om naar het museum te gaan. Die dag waren er wel stakingen van De Lijn, maar dit hield ons niet tegen. We moesten een 10 tal minuten wachten. Toen we aankwamen vroeg ik haar wat ze van het gebouw zelf vond. Ze zei me dat ze de architecturale vorming heel mooi vond. Ze schrok dat het gebouw zo groot is .

We konden het museum gratis bezoeken door de speciale regelingen voor de start van het nieuwe academiejaar. We hebben beiden een abonnement voor De Lijn, dus we moesten geen vervoersbewijzen meer kopen.

De pluspunten van het MAS voor ons bezoek zijn volgens ons:

  • Dat het heel mooi gelegen is. 
  • Het is makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer, de fiets en de auto. 
  • De website is gebruiksvriendelijk. 

Verbeterpunten volgens ons zijn: 

  • Er mag meer reclame gemaakt worden buiten het stad.
Bij het binnenkomen van het museum werden we begroet door de bewakingsman en hij verwees ons door naar de balie. Ook hier werden we begroet en kregen we onze gereserveerde tickets. De vrouw achter de balie vertelde ons dat we de mogelijkheid hadden om onze rugzakken veilig op te bergen in een locker. De wegwijzers waren ook heel duidelijk voor ons.

Door corona was de cafetaria niet open. Wat ons ook opviel was dat er maar op één verdieping toiletten waren. We moesten dus eerst een aantal verdiepingen naar beneden om naar het toilet te gaan. Om daarna weer de weg naar boven af te leggen om dan pas weer verder te gaan met het bekijken van de tentoonstellingen. Wat we wel leuk vonden is dat er gratis WIFI is.  Hierdoor konden we op ons Instagram verhaal zetten dat we een spelletje aan het spelen waren in het MAS. (Foto na dit onderdeel.)

Het museum lijkt en voelt heel open aan door de grote ramen. Ook de aardtinten die gebruikt zijn doorheen het hele museum zorgen voor warmte en gezelligheid. De bemiddeling na iedere voorstelling zorgde er ook voor dat je het thema rustig kon afsluiten vooraleer je naar de volgende voorstelling ging. Het gaf je ook de mogelijkheid om nog eens stil te staan bij het thema en in gesprek te gaan met elkaar.

Er was telkens de mogelijkheid om extra informatie over de werken te lezen. Over het algemeen was deze makkelijk leesbaar. Soms miste we wel wat informatie. Het is bijvoorbeeld niet voor iedereen duidelijk waarom er een afbeelding hing met een hakenkruis op.  Dit wordt vaak met de Tweede Wereldoorlog geassocieerd, maar eigenlijk stond dit teken voor iets helemaal anders. Dit is dus wel essentiële informatie die we misten. Ook de bemiddeling bij de tentoonstelling 100X-Congo was niet zo gebruiksvriendelijk.  Dit had ik zelf al eens ondervonden toen ik deze ging bekijken (Zie activiteiten).  Fientje ondervond dezelfde ongemakken hierbij net zoals mij.

Doordat er zo veel verschillende tentoonstellingen zijn, is er voor ieder wel iets, maar dit zorgt er ook voor dat je super moe het museum verlaat. 

Over het algemeen kan ik stellen dat Fientje en ik het museum hetzelfde hebben ervaren. De enige verschillen zijn dat ik wel al reclame had gezien over het museum. Plus ik heb niet veel informatie nodig om overtuigd te zijn om een museum te bezoeken.   

Frank Beeckmans 

Samen met  mijn vader, Frank Beeckmans, ben ik naar het openlucht concert van de Fixkes gaan kijken. (Meer over het concert vind je bij activiteiten.) Mijn ouders kijken anders naar kunst als mij en daarom leek het mij interessant om een klantenreis te maken voor mijn vader.

Mijn vader is 55 jaar oud en is als kind opgegroeid in Borgerhout. Als kind had hij het nooit breed, maar mijn bomma zorgde ervoor dat hem en zijn broers en zussen niks tekort kwamen. Hij woont nu al 21 jaar in Beveren en is getrouwd met mijn moeder. Samen kregen ze 3 kinderen. Hij werkt vast als heftruckchauffeur.

Mijn vader is geen grote fan van musea of grootschalige evenementen. Hij gaat wel graag naar kleine concerten van artiesten dat hij al kent of naar kleine kunstmarktjes. Op deze marktjes slaat hij soms zelfs een babbel met de artiesten en is hij geïnteresseerd in de verschillende disciplines binnen de kunsten. Ik kan dus concluderen dat mijn vader zelden aan kunst participeert of vanuit zijn zetel participeert door bijvoorbeeld films te kijken. Mijn vader is eerder een recharger volgens Falk. Als hij participeert aan kunst is dit meestal als ontspanning.

Mijn vader heeft de Fixkes al enkele keren gezien in het verleden, maar hij had geen reclame gezien van dit concert. Toen ik hem vertelde dat ze gingen optreden zag hij het wel zitten om te gaan. Ik zei dat ik mee zou gaan want ik wist dat hij niet alleen zou willen gaan. De drempel om alleen te gaan is te hoog voor hem. Hij apprecieerde het dan ook dat ik dit voorstelde.

Wij zijn op vrijdag 30 juli naar het concert gegaan. We wouden eerst met de fiets gaan, maar door het slechte weer zag mijn vader dit niet meer zitten en zijn we met de auto gegaan. Dit was de eerste keer dat mijn vader naar de site van Beveren Buiten (de organisatie) ging. Ik stelde hem gerust door te zeggen dat we konden kiezen waar we wilden zitten en loodste hem door alle regels die er nu geleden op de site door corona. 

Na het concert stelde ik volgende vragen aan mijn vader.

Wat zijn de pluspunten aan Beveren Buiten?

- Je kon per bubbel zitten.

- Er waren tenten voorzien voor als het zou regenen.

- Het evenement was gratis.

- Het geluid was goed afgestemd.

- Er was veel parking aanwezig voor zowel auto's als fietsen.

Wat zijn de minpunten aan Beveren Buiten?

- Sommige bezoekers hielden zich niet meer aan de regels nadat ze alcohol hadden geconsumeerd. Dit is niet direct iets waar de organisatie aan kan doen.

Wat zeg je over Beveren Buiten?

Als ik het evenement zou uitleggen aan iemand die het niet kent, dan zou ik zeggen dat het klein festivalletje is waar je veilig kan genieten van kunst. Het is er heel gezellig, want het is vooral gekend bij de lokale mensen.

Wat denk je over Beveren Buiten?

Ik vind het een heel goed concept. Het zorgt ervoor dat mensen nog eens buiten kunnen komen op een veilige manier.

Wat doe je?

Ik zou geen reclame maken, want dan komen er te veel mensen op af. Ik vind het nu vooral leuk omdat het zo kleinschalig is met lokale mensen die komen kijken, de sfeer is er gezellig doordat het zo klein is.

Wat voel je bij Beveren Buiten?

Ik vond het heel gezellig en zeker voor herhaling vatbaar. Ik heb er echt van genoten.

De hoofd behoeftes van mijn vader zijn de behoefte aan rust, de behoefte aan gezelschap en de behoefte aan veiligheid. De waarden die de organisatie kan aanbieden zijn beleving, betaalbaarheid, gezelligheid, ontspanning, veiligheid en verbinding.

Ik kan dus besluiten dat mijn vader graag aan kunst participeert als het kleinschalig is en als het hem interesseert. Anders wilt hij liever vanuit zijn zetel participeren. Mijn vader heeft meer nodig om naar een evenement te gaan dan dat ik bijvoorbeeld nodig heb. 

Werken aan participatie
2020-2021
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin